Gra komputerowa pomocna w diagnozowaniu ADHD
pexels

Gra komputerowa pomocna w diagnozowaniu ADHD

  • Dodał: Klaudia Nowak
  • Data publikacji: 01.01.2021, 17:45

Naukowcy z Uniwersytetu Karola III w Madrycie (UC3M), współpracując z Kliniką Psychiatrii Szpitala Uniwersyteckiego Puerta de Hierro oraz z innymi badaczami, opracowali specjalną platformę, która ma usprawnić proces diagnozowania kilku objawów Zespołu Nadpobudliwości Psychoruchowej z Zaburzeniami Koncentracji Uwagi (ADHD).

 

 

ADHD, rozumiane jako zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, jest dość często utożsamiane z zaburzeniem samokontroli*. W ujęciu medycznym odnosi się do zespołu hiperkinetycznego, będącego schorzeniem o charakterystycznych objawach, takich jak:

  • nadpobudliwość emocjonalna (drażliwość, impulsywność),
  • nadmierna aktywność ruchowa,
  • zaburzenia uwagi (słaba koncentracja, rozpraszalność),
  • niska samokontrola zachowania i/lub jego zmienność,
  • nadwrażliwość (i wiele innych objawów występujących razem bądź oddzielnie)**.

 

 

Celem usprawnienia diagnozy wspomnianego zaburzenia, grupa badaczy z Hiszpanii stworzyła adaptację klasycznej gry komputerowej typu „endless runner”. Polega na kontrolowaniu swojej postaci podczas pokonywania drogi wypełnionej przeszkodami. Gra ma umożliwiać identyfikację oraz ocenę wybranych objawów ADHD.

 

 

By to sprawdzić, przeprowadzono badanie na grupie 32 dzieci i młodzieży w wieku od 8. do 16. roku życia. Badacze postawili hipotezę, że osoby, u których jest duże prawdopodobieństwo występowania ADHD, popełnią więcej błędów z powodu braku odpowiedniego skupienia uwagi czy wysokiego stopnia rozpraszalności. Podczas rozgrywki należało przeskoczyć 180 dołków postacią szopa pracza. Jednocześnie grupa badana była indywidualnie obserwowana przez diagnostów. Celem uwierzytelnienia materiału empirycznego porównano raporty od rodziców, jak również posłużono się tradycyjnymi testami pomiaru.

 

 

Mimo pomyślnych przesłanek względem powodzenia metody, zespół badaczy apeluje o poszerzenie zbioru rozwiązań diagnostycznych.  

 

 

 

*W skład zaburzenia samokontroli może wchodzić zaburzenie koncentracji uwagi czy kontroli reakcji. Więcej informacji znajdziesz w: R. A. Barkley: ADHD podjąć wyzwanie: kompletny przewodnik dla rodziców. Poznań 2009, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
**W celu poszerzenia wiedzy z zakresu ADHD – przyczyn występowania, etiologii, objawów i innych aspektów, poleca się następujące lektury: W. Baranowska: Nauczyciel a uczeń z ADHD. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”; T. Hanć: Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Rozwój dzieci nadpobudliwych psychoruchowo: zagrożenia i możliwości wsparcia. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
 
Źródło: D. Delgado-Gómez, A. Sújar, J. Ardoy-Cuadros, A. Bejarano-Gómez, D. Aguado, C. Miguelez-Fernandez, H. Blasco-Fontecilla, I. Peñuelas-Calvo: Objective Assessment of Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) Using an Infinite Runner-Based Computer Game: A Pilot Study. „Brain Sciences” 2020, nr 10 (10).
Klaudia Nowak – Poinformowani.pl

Klaudia Nowak

Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych UŚ. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury. W mediach społecznościowych kryje się pod pseudonimem @autodydaktyczna.