Porównanie Xbox Series S|X vs PlayStation 5

  • Data publikacji: 04.01.2021, 11:56

Od premiery Xbox Series X i PS5 minął już ponad miesiąc. Jakie są różnice pomiędzy tymi dwoma konsolami? Dziś przyjrzymy się tym dwóm gigantom, zajrzymy też do ich wnętrza.

 

Lekcja 1

Temat: Historia powstania potęg na rynku technologicznym

 

Przychodzimy z pracy, ze szkoły do domu. Jemy obiad, odpalamy naszą konsolę. Gramy, bawimy się świetnie, ale może warto znać troszkę historii naszej zabawki, kto ją wyprodukował, jakie trudności i nowe rozwiązania wymyślił producent żebyśmy mogli zagrać? Zacznijmy od Xboxa.

 

Xbox to konsola od firmy Microsoft, amerykańskiego przedsiębiorstwa, którego siedziba znajduje się w Redmond w stanie Waszyngton. Sprzedaż konsoli rozpoczęto w listopadzie 2001 roku. Firma Microsoft wyprowadziła na rynek technologiczny Xboxa, gdy jej konkurencja Sony wypuściła już swoją drugą konsolę PlayStation 2. Dokładnie 4 lata później, także w listopadzie, Microsoft wypuszcza na rynek następcę - Xbox 360, który robi pewien ruch na rynku konsol, ponieważ udaje się sprzedać do roku 2012 aż 24 miliony egzemplarzy. Ta generacja utrzymuje się do roku 2013, kiedy na sklepowych półkach pokazuje się Xbox One. Do „exclusive’ów” Xboxa należą takie gry, jak Forza Horizon, Gears of War, Ori, Halo (ten ostatni w części drugiej został uznany za najlepiej sprzedawany exclusive na tego typu konsole w 2006 roku - sprzedano wtedy aż 8 milionów egzemplarzy tej gry). Microsoft może także pochwalić się, że jest pierwszym producentem konsol, w których zastosowano dysk twardy do zapisywania stanów gier, zamiast kart pamięci o niewielkiej - jak na tamte czasy - pojemności.

 

Przenieśmy się na Daleki Wschód, mianowicie do Japonii. PlayStation zostało wyprodukowane przez firmę Sony Computer Entertainment. Premiera „PS’a” odbyła się 3 grudnia roku 1994. Na amerykańskich półkach pokazała się niespełna rok później, 9 września 1995 roku, a w bliżej nam znanym kraju, czyli w Polsce, 1 stycznia 1996 roku. O ile było wtedy przeciętnego „Kowalskiego” na to stać, bo jak pamiętamy były to ciężkie czasy i na półkach dalej znajdowało się niewiele rzeczy z zagranicy. PlayStation miała zostać stworzona przez współpracę z Nintendo, jednakże przez różnicę zdań wśród firm nie doszło do pojednania i ostatecznie Nintendo zjednoczyło się z Philipsem, tymczasem Sony samo zajęło się pracą nad swoją konsolą. PlayStation zrobiło furorę na światowym rynku konsol gier wideo - sprzedaż osiągnęła wysokość ponad 100 milionów sztuk, podczas gdy Nintendo sprzedało 33 miliony egzemplarzy. Ponad 157 milionów sztuk sprzedano podczas następnej generacji, w 2000 roku. Niestety, nie zdołano powtórzyć tego sukcesu podczas następnej generacji PS3 - sprzedano ich zaledwie 80 milionów egzemplarzy w roku 2006. Xbox przejął prowadzenie, sprzedając ich o 4 miliony więcej. Rok 2013 można nazwać rokiem hossy dla Sony, ponieważ udało się sprzedać prawie 109 milionów egzemplarzy konsol PS4, gdy jedna z konkurencji, tzn. Microsoft Xbox, sprzedała tylko 41 milionów sztuk (Xbox One).

 

Kalendarz z roku 2020 nie będzie lekkim kalendarzem w historii ludzkości, na pewno nie dla przedsiębiorców, ale czy dla takich firm jak Sony czy Microsoft?

 

XBOX SERIES X

 

Kataklizmy, pożary, wypadki, konflikty znanych nam krajów i do tego epidemia. Rok 2020 nie należał do najlżejszych, ale takie firmy jak Sony czy Microsoft nie mogły pozwolić sobie na straty i wypuściły nową generację konsol.

 

- gry w 4k,

- do 120kl/s,

- 8k HDR,

- 12 teraflotów mocy, architektura Zen 2 i RDNA 2 firmy AMD,

- 8-rdzeniowy procesor 3.8 GHz,

- 16Gb pamięci RAM i dysk 1 TB.

 

W konsoli zastosowano architekturę chłodzenia równorzędnego, gdzie trzy kanały przepływu powietrza równomiernie rozprowadzają temperaturę generowaną przez zaawansowane podzespoły wewnętrzne, dzięki czemu konsola pracuje cicho i się nie nagrzewa – prezentuje Microsoft. Xbox na swojej stronie przybliża nam, że Series X jest najpotężniejszą i najszybszą konsolą w historii. Zdanie to może budzić pewne kontrowersje, jeżeli spojrzymy z jakimi problemami zmierzył się użytkownik ww. konsoli Arek Adamowicz. Na swoim Twitterze zamieścił nagranie, jak jego XSX dosłownie stanął w kłębie dymu.

 

W wywiadzie dla Tech Week w serwisie YouTube Arek wyjaśnia problem jaki go spotyka. Oczywiście Xbox Polska nie zlekceważył sprawy i postanowił wziąć sprawy w swoje ręce, ponieważ, jak dowiadujemy się z wywiadu, Arek nie był jedyną osobą, której problem dotyczył. Kiepski start jak na takiego producenta, który chwali się swoją „potężną” konsolą. Lecz błędy zdarzają się najlepszym, a my, niewiele zwlekając, przechodzimy do wyglądu „pudełka”, jaki prezentuje nam firma Microsoft.

 

Konsola jest prostokątnych kształtów na pewno ładnie będzie się prezentowała na domowej komodzie lub stoliku koło naszego telewizora. Góra naszej konsoli jest pokryta okrągłymi wyrzeźbieniami. Całość prezentuje się schludnie i designersko. Do dedykowanego portu możemy podłączyć kartę o pojemności 1 TB, co pozwala replikować możliwość dedykowanego dysku SSD. Da nam to dodatkowe miejsce na gry bez utraty wydajności – wyjaśnia Xbox. Kontroler do Series X|S nie wiele się zmienia, ale to wcale nie oznacza nic złego, ponieważ pady od Xboxa są bardzo dobrze dopracowane od paru lat. Są wygodne, dobrze leżą w każdej ręce i czuć, że trzymamy w rękach kontroler od porządnej firmy, a nie zabawkę czy tani plastik, czego nie mogliśmy powiedzieć przez ostatnie lata o kontrolerze PlayStation. Producent na swojej stronie prezentuje nam zmiany, jakie nastąpiły w kontrolerze Series X|S. Dzięki teksturowanym przyciskom spustu i bumperom nie wypuścisz kontrolera z rąk – opisuje nam Xbox. Faktycznie, w poprzednich generacjach tego pada nie znaleźlibyśmy chropowatych wykończeń na przyciskach LB, LT, RB i RT. Firma Microsoft dodała również przycisk zrzutu ekranu na swoim kontrolerze, lecz czy tak bardzo jest to potrzebne przeciętnemu graczowi? Zmieniono trochę design joysticka kierunkowego i na tym koniec zmian w kontrolerze Xboxa Series X|S.

 

Wraz z konsolą pojawił się także nowy Assassin’s Creed Valhalla, który będzie dostosowany do nowego Series X|S od Microsoftu, lecz w Valhallę będziemy mogli zagrać także na PS5. Xbox zapewnia nam zgodność wsteczną z grami poprzednich generacji, z jeszcze szybszym czasem ładowania i wyższą rozdzielczością i to faktycznie się dzieje. Gry szybciej się ładują, są bardziej dynamicznie i wizualnie lepiej się gra. Niestety, trudniej będziemy mogli otrzymać taki efekt w nowszych grach, ponieważ konsola ledwo przekracza 30 FPS’ów, nie wspominając już o 60, gdzie w komputerach stacjonarnych FPSy osiągają zdolność utrzymywania ich na poziomie 120-200 a w niektórych grach nawet do 500 FPS. Niestety z PS5 sprawa nie wygląda bardziej kolorowo, tutaj również, jak w Series X, liczba FPS’ów nie jest zadawalająca. Jasne, znajdą się gry czy momenty podbicia do 60 czy może nawet do 120 FPS, ale to będzie tylko wartość w porywach, nie ma się co łudzić, konsolom jeszcze sporo brakuje, żeby dorównać komputerom lub chociaż zbliżyć się do ich wartości. Wszystko w swoim czasie, nie od razu Rzym zbudowano.

 

PLAYSTATION 5

 

Przejdźmy do następnej konsoli, jaką jest PlayStation 5 od firmy Sony. Technologia śledzenia promieni, gry na telewizory 4K, nawet 120kl/s przy odświeżaniu na poziomie 120 Hz, technologia HDR, wsparcie 8K – przedstawia Sony na swojej stronie internetowej.

 

- CPU 8 rdzeni, 3.5GHz,

- GPU 10 Teraflotów,

- RAM 16GB,

- dysk 825GB.

 

Takie dane prezentują się w smukłej „białej wieży” od japońskiej firmy Sony. Mimo że PS5 jest słabsza od Xboxa Series X, oferuje nam więcej nowości w swojej ofercie. PS5 na swojej stronie gwarantuje w konsoli silnik tempest 3D AudioTech, który sprawi, że nasz otoczenie „ożyje”. Dźwięk sprawia wrażenie, jakby dochodził ze wszystkich kierunków. 8 rdzeni 3.5Ghz, 10 teraflotów przy Xbox’owych 12 TFLOPS. Dysk mniejszy o 175Gb od Xboxa (1TB) mógłby pomieścić dodatkowe 4-5 gier. W specyfikacji jednogłośnie przygrywa z XSX. Lecz tak jak już wcześniej wspominałem, PS5 oferuje nam więcej nowości, a mianowicie chodzi tu o pada. PS’owy kontroler posiada nowy design, jest znacznie ładniejszy niż jego poprzednik, bardziej przypomina ten od Xboxa w wyglądzie i gabarytach. Czujemy, że trzymamy w końcu kontroler, a nie chińską podróbkę. Grając za pomocą kontrolera bezprzewodowego DualSense, możemy korzystać z efektów dotykowych w wybranych grach na PS5, by na własnej skórze odczuwać akcję, która rozgrywa się na ekranie – podkreśla producent PS5. Dodatkowo pad od Sony posiada efekty „Trigger” w wybranych tytułach na PS5. Dzięki tej technologii opór podczas wciskania spustów na kontrolerze zmienia się w zależności od tego, co robimy w grze. Na przykład podczas grania w grę od PS5, która jest stworzona specjalnie pod wypróbowanie nowego kontrolera, możemy odczuć jakby w padzie „coś było”. Podczas przechylania pada na boki czy nawet dmuchania w niego możemy dostrzec nowe funkcje, jakie daje nam PlayStation w nowym kontrolerze.

 

Jak widzimy obie konsole dają nam nowe rozwiązania. Jedna jest lepsza w specyfikacji, druga w nowościach technologicznych. Pytanie: czy wolimy płynniejszą rozgrywkę, czy może jednak „bajery”, które funduje nam drugi producent? Odpowiedzieć na to pytanie powinniśmy sobie sami, ponieważ jest to uzależnione od indywidualnego podejścia każdego użytkownika. Oczywiście, tak jak już wcześniej wspominałem, każda konsola ma swoje exclusive games. PS5 posiada w swojej ofercie takie gry jak: Bloodborne, Ratchet & Clank, Uncharted, Final Fantasy, Horizon, The Last of Us, God of War czy Spiderman, który wraz z nowym PlayStation wyszedł w nowej odsłonie Mireles Morales. Bez dwóch zdań Sony oferuje nam znacznie więcej ekskluzywnych gier na swoją konsolę, niż jej konkurencja, co daje jej kolejny plus w sprzedaży i na dzień dzisiejszy właśnie ona wygrywa w wyścigu konsol. Jak wynika z danych sprzedażowych, gracze kupili 118 085 sztuk PS5 w 4 dni, natomiast tylko 20 534 egzemplarzy XS X|S w 6 dni od premiery w samych Stanach Zjednoczonych.

 

Jak widzimy walka tych dwóch gigantów jest zacięta nie od dziś, a na wczesną analizę - zaledwie kilkanaście dni po premierze - jest po prostu za wcześnie, więc nie można mówić o jednogłośnej wygranej któregoś z producentów. Która konsola lepsza? Kwestia mocno indywidualna, mamy tutaj dwie dobre konsole z dobrymi parametrami idącymi w dobrym kierunku, by być jeszcze lepsze. Wiemy na pewno, że zmiany będą zachodziły u obu producentów. Będą starali się dopiąć swoje perełki na ostatni guzik, by pokazać pazur na rynku technologicznym na całym świecie.