Z Paryża zostanie usunięta ponad połowa miejsc parkingowych na rzecz stworzenia zielonych skwerów

  • Dodał: Patrycja Kwaśniewicz
  • Data publikacji: 30.12.2020, 20:42

Anne Hidalgo oparła swoją kampanię wyborczą na burmistrza wokół tematu uczynienia Paryża bardziej ekologicznym oraz przyjaznym dla pieszych i rowerzystów. Zmiany te będą realizowane kosztem miejsc parkingowych.

 

Władze Paryża z początku planowały usunąć 60 000 ze 140 000 naziemnych miejsc parkingowych w mieście po obietnicy wyborczej złożonej przez burmistrz Anne Hidalgo. Liczba ta została zwiększona do 70 000 miejsc. Kierowcy samochodów stanowią 13% wszystkich podróży w Paryżu, ale auta i miejsca parkingowe zajmują 50% powierzchni miasta. Celem planu jest przeznaczenie tych przyulicznych terenów na skwery, sadzenie nowych drzew.. Wszystko po to, aby poprawić jakość powietrza w mieście i przygotować okolice na upały, które będą zdarzać się coraz częściej, często bardzo dotkliwe w centrum dużego ,,betonowego" miasta. W pierwszej kolejności planowane jest zazielenienie okolic ratusza (Hotel de Ville), gdzie powstanie gaj sosnowy oraz opery Garnier, którą otoczać będą drzewa wiśni japońskiej, Dworzec Lyoński ma się stać miejskim laskiem, a jeżeli chodzi o brzeg Sekwany i okolice Wieży Eiffela, tutaj przewidziane jest zasadzenie zielonego pasa o długości 1,5 km od stacji metra Trocadéro, aż do zabytkowego budynku L’École Militaire. Zastępca burmistrza ds. Transportu w Paryżu podkreślił, że tylko trzech na dziesięciu Paryżan nadal posiada samochód i używa go głównie w weekendy. Chodzi o to, aby umożliwić kierowcom parkowanie samochodów pod ziemią, te podziemne są pięć razy liczniejsze niż naziemne. W Paryżu znajduje się około 621 600 komercyjnych miejsc parkingowych na parkingach podziemnych i wielopoziomowych. Plan Hidalgo zakłada także stworzenie takiej przestrzeni dla mieszkańców, w której mogliby zaspokoić potrzeby, takie jak zakupy, praca, rozrywka czy kultura w najbliższej odległości od swojego miejsca zamieszkania, do których mogliby dotrzeć piechotą lub rowerem w ciągu kwadransu. Warto wspomnieć, iż w projekcie uwzględniono dobro mieszkańców z niepełnosprawnościami i miejsca dla nich pozostaną w najbardziej dogodnych dla nich lokalizacjach.

 

Projekty zazieleniania są konsultowane społecznie i to mieszkańcy poszczególnych dzielnic decydują, jakie projekty z zielonej infrastruktury wejdą w życie. Władze chcą, aby 50% przestrzeni miasta była zielona do 2030 roku.