Złożone związki organiczne na jednym z księżyców Saturna

• Data publikacji: 28.06.2018, 17:04

Sonda Cassini, przeznaczona do eksploracji Saturna, jego pierścieni i księżyców, posługując się metodą spektrometrii masowej zarejestrowała widmo charakterystyczne dla złożonych związków organicznych, kilkukrotnie cięższych niż metan – najprostszy związek organiczny.

Enceladus to specyficzny księżyc, ma on najjaśniejszą powierzchnię spośród wszystkich księżyców Saturna, gdyż jego powierzchnia zbudowana jest z lodu. Jest także jest jednym z najmniejszych obiektów w Układzie Słonecznym mających prawie kulisty kształt, jak planety. Sonda Cassini uległa zniszczeniu na Saturnie we wrześniu 2017 roku, lecz dopiero w czerwcu 2018 roku pismo The Nature opublikowało artykuł o odkryciu. Już wcześniej wiadomo było, że pod lodową skorupą Enceladusa istnieje podpowierzchniowy ocean, a z gejzerów na powierzchni tego księżyca wydobywa się cząsteczkowy wodór (to ostatnie z obserwacji z października 2015).

Czy jednak związki organiczne są dowodem na istnienie życia na Enceladusie? Badacze z SwRI (Southwest Research Institute) uważają, że ich istnienie na tym księżycu związane jest z reakcjami chemicznymi zachodzącymi między wodą z podpowierzchniowego oceanu ze skałami budującymi jądro księżyca.

Dr Christopher Glein, współautor artykułu dotyczącego tego odkrycia, uważa, że przyszłe badania wykonane spektrometrami, podczas ewentualnych nowych misji, umożliwią dokładne poznanie pochodzenia tych związków.

Nie wykluczone, że udział w syntezie tych związków na księżycu mają mikroorganizmy, lecz możliwe jest, że powstały one w specyficznych warunkach (wysokie ciśnienie i temperatura) z wodoru cząsteczkowego i wyniesione zostały na powierzchnię przez gejzery.

Wg Gleina, Enceladus, dzięki nowemu odkryciu, może być obecnie uznany za jedyny pozaziemski obiekt spełniający wszystkie warunki potrzebne do istnienia życia.

BIBLIOGRAFIA:

O Enceladusie: https://www.urania.edu.pl/ksiezyce/enceladus.html