Era autobusów elektrycznych i hybrydowych

  • Data publikacji: 13.06.2018, 18:00

W 2018 roku wiele polskich miast posiada we flocie komunikacji miejskiej autobusy elektryczne i hybrydowe – jest to ważne w kontekście zabójczego smogu, który przez wiele dni w roku paraliżuje normalne funkcjonowanie wielu miejscowości w Polsce.

Kursują one między innymi po Warszawie, Krakowie, Jaworznie, Ostrowie Wielkopolskim, Inowrocławiu i Zielonej Górze. Alternatywny napęd cechuje wiele zalet – oprócz braku emisji spalin lub jej bardzo niewielkiej ilości, hybrydy i elektryki są również bardzo ciche – jest to ważne zarówno z punktu widzenia osób z zewnątrz (mniejszy hałas na ulicy), jak i wewnątrz (cichsze, mniej uciążliwe podróżowanie komunikacją miejską). Cecha ta może być istotna w zachęcaniu ludzi do wybierania komunikacji miejskiej zamiast samochodu. Czy można się spodziewać, że za jakiś czas wszystkie autobusy na ulicach polskich miast będą elektryczne lub hybrydowe?

 

Nie jest to takie proste. Autobus elektryczny może być nawet 2 razy droższy od podobnej wersji spalinowej, co dla wielu biedniejszych samorządów może być sporym wyzwaniem. Innym wyzwaniem związanym z posiadaniem taboru elektrycznego jest niewielki zasięg, jaki autobus elektryczny może przejechać na jednym ładowaniu. Związana z tym jest również konieczność tworzenia stacji ładowania – odpowiedników stacji paliw.

 

Na dłuższą metę inwestycja w tabor elektryczny i hybrydowy staje się korzystna – prowadzi do poprawy jakości powietrza w mieście, więcej ludzi wybiera komunikację miejską ze względu na wysoki komfort podróży, a miejski transport publiczny uniezależnia się od wahających się, często wysokich, jak obecnie, cen paliw.

 

Pod koniec roku 2017 Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie podpisały umowę na zakup 130 autobusów elektrycznych dla stolicy. Dzięki tej inwestycji z warszawskiego Traktu Królewskiego (Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat) do 2020 roku mają całkowicie zniknąć autobusy spalinowe. Dla wielu polskich miast najbliższe lata mają być zatem przełomowe pod względem inwestycji w zasilany alternatywnie tabor autobusowy. Czy pociągnie to wzrost zainteresowania zastąpieniem samochodu komunikacją miejską wśród mieszkańców tych miast? Niedługo się przekonamy.

 

BIBLIOGRAFIA:

http://gramwzielone.pl/auto-ekologiczne/29755/ke-akceptuje-dotacje-na-130-autobusow-elektrycznych-dla-warszawy

http://www.portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/po-ile-autobus-elektryczny-hybrydowy-spalinowy-gminy-inwestuja-w-elektromobilnosc,99552.html