Roboty w walce z rakiem

• Data publikacji: 11.06.2018, 18:56

Nowe badania naukowców z Uniwersytetu Stanowego w Arizonie i Narodowego Centrum Nanotechnologii Chińskiej Akademii Nauk, które zostały opublikowane w Nature Biotechnology, wskazują na możliwe użycie nanobotów w walce z nowotworami.

Roboty są inspirowane japońskim origami. Każdy z nich jest zbudowany z tafli DNA-origami – tysiąc razy mniejszej od ludzkiego włosa – która zawiera enzym odpowiadający za powstawanie skrzepów w naczyniach krwionośnych, dostarczających substancje odżywcze do tkanki nowotworowej.

Wcześniejsze próby zaprzęgnięcia nanobotów do walki z nowotworem nie były aż tak skuteczne, ponieważ atakowały guza bezpośrednio, uszkadzając przy okazji zdrową tkankę. Nanoboty, które odcinają guzowi dostęp do substancji odżywczych, nie są natomiast szkodliwe dla sąsiadujących komórek.

- Rozwinęliśmy pierwszy całkowicie autonomiczny system robotów DNA służący do dokładnego projektowania leków i wcelowanej terapii nowotworowej. Co więcej, ta metoda może być użyta do zwalczania wielu typów nowotworów, ponieważ wszystkie naczynia krwionośne „karmiące” guzy są praktycznie takie same – mówi Hao Yan pracujący na Uniwersytecie Stanowym w Arizonie.

- Te roboty mogą być zaprogramowane do dostarczania ładunku do miejsca nowotworu, powodując śmierć tkanki i zmniejszenie guza – dodał profesor Baoquan Ding.

Na razie testy zostały przeprowadzone na myszach, u których nanorobotom udało się odciąć dopływ krwi do guzów piersi, czerniaka oraz guzów jajników i płuc. Po około dwóch tygodniach leczenia naukowcy zaobserwowali zmniejszanie się rozmiarów tkanki nowotworowej. Zespół liczy teraz na zgodę na rozpoczęcie testów klinicznych. Chociaż do udostępnienia terapii pacjentom jeszcze długa droga i kilka trudności do przejścia, potencjalne zastosowania nanobotów są bardzo obiecujące.