Nasz organizm posiada wewnętrzny zegar dobowy niezależny od mózgu

• Data publikacji: 01.06.2019, 10:18

Nasz mozg dosyć łatwo przekonać do długiego, nocnego przesiadywania, jednak z niektórymi organami naszego ciała nie jest już tak łatwo. Okazuje się bowiem, że wątroba oraz skóra uruchamiają swoje procesy w zależności od światła, a taka samoregulacja ma znaczący związek ze starzeniem się czy nawet ze zdrowiem psychicznym.

Już wcześniej podejrzewano, że niektóre wewnętrzne procesy organizmu mogą zachodzić niezależnie od podwzgórza mózgu, które jest centralnym ośrodkiem regulującym nasz zegar metaboliczny, jednak dopiero teraz naukowcy z Uniwersytetu w Californii we współpracy z Instytutem w Barcelonie znaleźli sposób, by potwierdzić tę teorię.

W tym celu przeprowadzono eksperyment na myszach, aktywując z pomocą nowoczesnych technik jedynie zegar okołodobowy komórek wątroby i skóry wyłączając inne, w tym ten centralny znajdujący się w mózgu. Okazało się, że zmiany światła bezpośrednio wpływały na oba te organy. Z początkiem dnia wątroba rozpoczynała procesy przygotowania do trawienia i wytwarzania energii z przemian glukozy. Natomiast poddanie myszy ciągłej ciemności dezorientowało rytm dobowy wymienionych części organizmu.

Ciekawą konkluzją jest to, że zgodnie z wynikami badania tryb życia tak zwanych „słowików” zdaje się więc być bardziej naturalny i zdrowszy. W kontekście eksperymentu warto również przyjrzeć się częstemu współcześnie nocnemu wystawianiu naszego organizmu na światło telefonu, które to może być w różny sposób interpretowane przez komórki ciała. Tego rodzaju dezorientacja powodowana mocnym światłem o nienaturalnej porze naraża nas na problemy zdrowotne. Według naukowców wiąże się to z depresją, szybszym starzeniem czy alergiami. Badacze widzą jednak ten eksperyment nie jako przestrogę dla „nocnych markow”, ale jako perspektywę znalezienia sposobu na zniwelowanie konsekwencji współczesnego życia.

Badania opublikowano w czasopiśmie „Cell”.

Źrodlo: neurosciencenews