Dinozaur z łupieżem?

• Data publikacji: 28.05.2018, 08:04

Naukowcy odkryli najstarszy znany przypadek łupieżu. A znaleźli go podczas badań nad skamieniałością mikroraptora. Odkrycie zostało opublikowane w czasopiśmie Nature Communications.

Mikroraptor to gatunek dinozaura, który żył na Ziemi ok. 125 milionów lat temu. Zwierzę było mniej więcej wielkości przeciętnej wrony, odżywiało się pokarmem mięsnym, a jego cztery kończyny pokryte były piórami. Naukowcy znaleźli na jego pozostałościach niewielkie skamieniałe płatki skóry. Łupież został odnaleziony również u innych uskrzydlonych dinozaurów: beipiaozaura i sinornitozaura oraz u konfuciuzornisa – przedstawiciela prymitywnych ptaków.

Odkrycie rzuca światło na to, w jaki sposób dinozaury zrzucały stary naskórek. Większość współczesnych gadów zrzuca stary naskórek w postaci wylinki w procesie znanym jako linienie. Okazuje się, że dinozaury znalazły inny sposób na pozbycie się zużytej zewnętrznej warstwy ciała. Gady te zrzucały skórę w postaci niewielkich płatków. Obrazy pozyskane przez mikroskop elektronowy ukazują, jak dobrze zachowane są te małe kawałki skóry oraz jak niewiele różnią się od tych, które występują u współcześnie żyjących gatunków ptaków. Łupież dinozaurów, dokładnie tak jak ludzki, zbudowany jest z wypełnionych keratyną komórek – korneocytów.

Według Marii McNamary z University College Cork sam fakt występowania łupieżu oraz jego budowa wskazują na przystosowanie mikroraptora do posiadania piór, które są dosyć młodą ewolucyjnie strukturą.

Współczesne ptaki mają korneocyty o luźno upakowanej keratynie i dużej zawartości tłuszczów, co pomaga tym zwierzętom na lepszą utratę ciepła wytworzonego podczas lotu. Według McNamary fakt, że korneocyty dinozaurów nie posiadały tłuszczów, świadczy o tym, że zwierzęta te nie wytwarzały tyle ciepła co współczesne ptaki, a co za tym idzie, być może nie latały na duże odległości, jeśli w ogóle. Mimo tego obecność piór dawała dinozaurom inną ewolucyjną korzyść – zmniejszała utratę ciepła, dostarczała im kamuflażu i dzięki wielokolorowemu ubarwieniu dała tym zwierzętom przewagę w konkurencji o partnera do rozrodu.