Melatonina a sen - nowe odkrycie

• Data publikacji: 27.05.2018, 11:16

Od dawna wiadomo było, że melatonina reguluje nasz dobowy rytm snu i czuwania, lecz zagadką pozostawał sposób, w jaki oddziałuje ona na receptory błon komórkowych.

Dzięki badaniom naukowców z Uniwersytetu Missouri (USA) dowiedzieliśmy się, w jaki sposób melatonina wywołuje uczucie senności i indukuje wprowadzenie naszego organizmu w stan snu oraz w jaki sposób utrzymuje ona ten stan. Okazuje się, że za stan czuwania organizmu odpowiedzialna jest aktywność tak zwanych neuronów oreksynowych położonych w podwzgórzu – jest to część mózgu należąca do międzymózgowia, która znana jest przede wszystkim jako nadrzędne centrum regulacji hormonalnej organizmu oraz jako swoisty termostat naszego organizmu, gdyż kontroluje temperaturę całego ciała.

Na błonach komórkowych owych neuronów znajdują się receptory MT1 (melatoninowe) – są to swoiste białka, które łączą się z melatoniną. Związanie się melatoniny z tym receptorem prowadzi do zahamowania aktywności neuronu oreksynowego, a co za tym idzie, doprowadza do uczucia senności i w konsekwencji do przejścia organizmu ze stanu czuwania w stan snu.

Badanie zostało opublikowane przez „Journal of Pineal Research”. Eksperyment prowadzony był na myszach, którym w porze snu blokowano receptor MT1. Powodowało to ich budzenie się oraz utrudniało ponowne zapadnięcie w sen.

Obecnie melatonina używana jest często jako lek zapewniający zdrową regularność snu i rytmu dobowego. Jako leki nasenne stosuje się jednak przede wszystkim środki uspokajające, jak na przykład benzodiazepiny, których mechanizm działania jest inny niż melatoniny – wiążą się one z receptorami kwasu gamma-aminomasłowego (GABA). Odkrycie dokonane przez amerykańskich naukowców może być pomocne w opracowaniu nowych leków nasennych, działających właśnie na receptor melatoniny, a nie, jak w przypadku leków uspokajających, na inne receptory. Mógłby to być przełom w leczeniu bezsenności.

BIBLIOGRAFIA: